
Volgens de Romeinse dichter Juvenalis houdt het volk zich koest, als het maar 'brood en spelen' krijgt. Hoe meer graan de keizer uitdeelt en hoe meer spelen hij organiseert, hoe geliefder hij wordt bij het volk. Voor de keizer zijn de spelen een ideale gelegenheid om het volk te ontmoeten. Na het gevecht mag het volk ook zijn oordeel geven. Door een teken van de duim maken de toeschouwers duidelijk of de overwonnen gladiator mag vrijgelaten of moet afgemaakt worden. Maar het is uiteindelijk de keizer die beslist over leven en dood. Zo kan de keizer tijdens de spelen niet alleen zijn populariteit vergroten, maar toont hij ook aan het volk hoeveel macht hij heeft.
Lectuur:
De uitdrukking stamt van Satire X van de Romeinse dichter Juvenalis. Hij schreef het volgende:
"Iam pridem, ex quo suffragia nulli uendimus, effudit curas; nam qui dabat olim imperium, fasces, legiones, omnia, nunc populus se continet atque duas tantum res optat, panem et circenses."
Het eerste stuk is echter wat moeilijk om te vertalen. Daarom geef ik je alvast een vlotte samenvatting van het eerste stukje. Het laatste stukje ga je zelf proberen te vertalen. Als je het zinnetje hebt vertaald, dan kan je de vraag oplossen bij het tabblad "Test jezelf".
"Iam pridem, ex quo suffragia nulli uendimus, effudit curas; nam qui dabat olim imperium, fasces, legiones, omnia,...
"Vroeger verkochten we onze stem aan niemand. Al een hele tijd heeft het volk de macht afgestaan. Het volk benoemde vroeger militaire bevelhebbers, hoge ambtenaren, legioenen, alles...
...nunc se continet atque duas tantum res optat, panem et circenses."
... nunc populus se continet atque duas tantum res optat , panem et circenses."
Gevechten

De 'lanista' is de baas van de gladiatorenschool. Enkele keren per jaar verhuurt hij zijn gladiatoren voor een optreden in de arena.